7. oktober 2012

sommeren er kommet på glas....


of course I can.....


Syltede Rødbeder:

3 kg rødbeder
1,5 l eddike
600 g sukker
6 hele peberkorn
6 hele nelliker
4 kviste timian
1 peberrod til at konserver med

Kog rødbeder møre i let saltet vand ca. 1 time, hæld dem over med koldt vand og gnid skrællen af.
Skær dem i skiver og kom dem på rene glas.
Eddike og sukker bringes i kog sammen med krydderier. Lagen hældes over rødbederne m krydderierne for at konserver kommer jeg skiver af frisk peberrod i toppen af hvert af glassene, de øverste rødbeder bliver lidt stærke men det hindre mug i at udvikle sig.

I år har jeg forsøgt mig med en jule version grund opskriften er den samme men jeg har tilsat 2 stk. stjerneanis og en stang kanel så må vi se om den gør lykke om et par måneder......



Normalt sylter jeg altid asier men i år har jeg ikke kunne skaffe nogen og heller ingen krondild skærme så jeg har leget med squash i stedet, så må vi se hvordan det går I skal nok få en update.....

Squash syltet som asier:

5kg squash
250 g groft salt
1,5 l eddike
250g sukker
1 pose syltekrydderier
4 laurbærblade
dild skærme (hvis man kan skaffe det)
frisk peberrod

Squashen skrælles og flækkes. Kernerne skrabes ud med en ske og skæres i skiver, squashene lægges i en skål og drysses med groft salt de skal trække mindst 3 timer.
Skyld squashen godt og tør dem og kom dem på rene glas.
Eddiken, sukkeret og krydderierne bringes i kog og når sukkeret er smeltet hældes den over squashen dild skærme skylles og lægges også i glasset. For at konserver kommer jeg skiver af frisk peberrod i toppen af hvert af glassene. Luk straks låget.
Squashen skal trække mindst 3 uger før der spises af dem.

Jeg skolder altid mine sylteglas i kogende vand og renser dem i Atamon.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar